تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست
نوشته شده توسط : امیر اصغری

تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست این سوالی است که بیشتر مادران در دوران بارداری به دانستن آن و داشتن اطلاعات کافی در این زمینه نیاز دارند و خوب غذا خوردن در دوران بارداری به معنی غذا خوردن بیشتر نیست مهم چیزیست که می خورید و ارزش غذایی آن وعده غذایی است.در طول روز شما مادران باردار به ۳۴۰ الی ۴۵۰ کالری اضافه نیاز دارید مهم این است که شما اطمینان حاصل کنید به کالری دریافتی شما از غذاهای مغذی تامین می شود که به رشد و نمو  کودک شما کمک می کند.

الگوهای افزایش وزن در دوران بارداری متفاوت است هنگامی که باردار هستید آنچه که می خورید و می نوشید منبع اصلی تغذیه کودک شماست در حقیقت ارتباط بین آنچه شما مصرف می کنید و سلامتی کودک بسیار شدید تر از آن است که تصور می شود و مصرف هرگونه الکل خطرناک بوده  و در این دوران ممنوع می باشد غذا های اضافه ای که می خورید نباید فقط کالری خالی باشد بلکه باید مواد مغذی مورد نیاز برای کودک درحال رشد شما را تأمین کند علاوه بر این  حالات روحی مادر تاثیر مستقیم بر روی فرزند دلبند شما خواهد گذاشت دوری از استرس و اضطراب و داشتن آرامش و همچنین استراحت و خواب کافی و دوری از هرگونه تنش در این دوران به مادران عزیز توصیه می شود.

تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست

تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست

 

بیشتر بخوانید و لذت ببرید | تناسب اندام بعد از زایمان

تغذیه کامل برای مادران باردار کدامند؟

یک رژیم غذایی سالم شامل پروتئین ها ، کربوهیدراتها ، چربیها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آب فراوان است بهترین منابع برای دریافت مواد مغذی عبارتند از:

  • پروتئین ها که برای رشد سلولی و تولید خون مفیدند و شامل گوشت بدون چربی ماهی ، مرغ  ، لوبیا ، کره بادام زمینی هستند.
  •  کربوهیدرات ها که برای تولید انرژی روزانه به آن نیاز دارید و شامل نان ، غلات ، برنج ، سیب زمینی ، ماکارونی ، میوه و سبزیجات هستند.
  •  کلسیم ها که برای رشد استخوان ها و دندانهای قوی و انقباض عضله و عملکرد عصب مادران باردار به کلسیم نیاز دارند که عبارتند از فراورده های لبنی از جمله شیر ،  پنیر ، ماست ، ساردین یا ماهی آزاد با استخوان و اسفناج می باشد.
  • ویتامین A که مادران باردار همچنین به آن نیاز دارند و نقش آن برای کودک دلبند شما در داشتن پوست سالم ، بینایی خوب ، و رشد استخوان ها موثر است که در هویج و سبزیجات برگ تیره و سیب زمینی شیرین یافت میشود.
  • ویتامین c که نقش آن برای داشتن دندان و لثه سالم و استخوان محکم و همچنین به جذب آهن کمک می کند و در مرکبات ،  گوجه فرنگی ، کلم بروکلی ، فلفل سبز یا زرد یافت میشود.

در دوران بارداری مادران به ویتامین B6 و B12 ، ویتامین D ، اسید فولیک همچنین چربی نیاز دارند که به ترتیب ویتامین B6 در ژامبون ، غلات ، سبوس دار و موز یافت می شود ویتامین B12  را در گوشت  ، ماهی ، مرغ ، شیر می توان یافت و ویتامین D منبع آن را در شیر غنی شده ،  محصولات لبنی ، غلات و نان ها می توانید دریافت کنید هشدار در دوران بارداری مصرف  شیرینی و چربی را به حداقل برسانید.

بهترین تغذیه در دوران بارداری

 

بیشتر بخوانید و لذت ببرید | چرا خانم ها به خواب بیشتری نیاز دارند

 اهمیت مصرف مایعات در دوران بارداری:

 با نوشیدن چند لیوان آب در روز علاوه بر مایعات موجود در آب میوه ها و سوپ ها می توانید مایعات کافی دریافت کنید چون هم بدن مادر و هم چنین و کیسه آبی که جنین درآن هست به مقدار کافی آب نیاز دارند  همچنین با مراقبین سلامت بهداشت میتوانید در مورد مصرف کافئین و  شیرین کننده های مصنوعی مشورت کنید.

 در دوران بارداری چه غذاهایی را نخوریم ؟

در دوران بارداری از خوردن غذاهای چون شیر غیر پاستوریزه و همچنین غذاهایی که با شیر غیر پاستوریزه تهیه می شود  ، کنسرو تن ماهی ، گوشت های هات داگ ، غذاهای دریایی خام یا نیمه خام پخته ، سوشی هایی که از ماهی خام تهیه شده باشد و غذاهای دودی در یخچال پرهیز کنیم.

و همچنین از خوردن  بعضی از مواد غذایی مثل زعفران یا داروهای سنتی که طبع بسیار گرمی داشته و امکان سقط جنین را فراهم می کنند اجتناب کنید سعی کنید همیشه از غذاهای خانگی و تازه به عنوان وعده غذایی خود استفاده کرده و از خوردن غذاهای کنهه و فریزری خودداری کنید.

اهمیت مصرف اسید فولیک در بارداری:

بهداشت عمومی توصیه می‌کند که همه زنان در سنین باروری اسید فولیک در طول روز مصرف کنند که اسید فولیک ها می توانند به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک کنند که نقایص مادرزادی و نخاعی است نقص لوله عصبی می تواند منجر به درجات مختلفی از فلج بی اختیاری گاهی اوقات ناتوانی ذهنی شود مصرف اسید فولیک در ۲۸ روز اول بارداری که بیشترین نقایص لوله عصبی رخ میدهد بیشترین کمک را می کند.

متاسفانه ممکن است متوجه نشویم که قبل از ۲۸ روز باردار هستید بنابراین توصیه می شود مصرف اسید فولیک را قبل از بارداری شروع کرده و در طول بارداری ادامه دهید مراقبین بهداشت و سلامت مقدار مناسب اسید فولیک را برای نیاز فردی شما توصیه می کنند به عنوان مثال زنانی که داروهای ضد صرع مصرف می کنند برای جلوگیری از نقص لوله عصبی ممکن است به دوز بالاتری از اسید فولیک نیاز داشته باشند که این افراد قبل از بارداری باید با پزشک مشورت کنند.

فولیک را در مواد غذایی از جمله مواد غذایی زیر می توان یافت:

  • مقداری در سبزیجات برگ سبز
  • بیشتر توت‌ها ، آجیل ها ، لوبیا ها،  مرکبات و غلات صبحانه غنی شده
  • برخی از مکمل های ویتامین

تغذیه مناسب در دوران بارداری

 

بیشتر بخوانید و لذت ببرید | فواید دوستی از کودکی تا بزرگسالی

افزایش وزن در دوران بارداری : 

افزایش وزن در دوران بارداری مهم است و چیزی که شما را پزشک به مدت ۹ ماه تا زمان زایمان کنترل خواهد کرد با این حال ، افزایش بیش از حد یا کم وزن بودن می تواند در طول بارداری شما و کودک شما را دچار مشکل کند فقط به این دلیل که برای دو نفر غذا می خورید به این معنی نیست که دوبرابر مقدار غذا بخورید.

اگر قبل از بارداری وزن خوبی دارید ، فقط روزانه به طور متوسط ۳۰۰ کالری اضافه بخورید اگر انتظار بیش از یک نوزاد را دارید باید درباره اینکه چه مقدار غذا بخورید با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی در میان بگذارید.

ویار یا ولع مواد غذایی در دوران بارداری چیست ؟

شما احتمالاً زنانی را می شناسید که در دوران بارداری میل به غذاهای خاص داشته‌اند یا شاید خودتان نیز چنین ولع هایی داشته‌اید برخی نظریه های قدیمی معتقد بودند که گرسنگی نوع خاصی از غذاش نشان می دهد که بدن زن باردار فاقد مواد مغذی موجود در غذاست.

اگر چه معلوم شد که چنین نیست و اما هنوز هم مشخص نیست که چرا این ویار بارها رخ می دهد اما پیروی از ولع مصرف تا زمانی که اشتیاق به غذاهایی دارید که به یک رژیم غذایی سالم کمک می کنند خوب است که اغلب این ویار  مصرف حدود سه ماهه از بارداری می گذرد.

تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست

نتیجه گیری :

بارداری یک دوره حساس و مهم برای هر زنی که این تجربه را می خواهد داشته باشد محسوب می شود خوردن غذاهای مناسب و مغذی در رشد نمو و کودک و به دنیا آوردن فرزندی سالم نقش بسزایی دارد مادران در این دوران باید مراقب سلامت خود و فرزند دلبندشان بوده و هنگامی که مریض شدند به پزشک مراجعه کنند.

خوردن دارو در این دوره توصیه نمی شود چون تاثیرات ناخوشایندی را می تواند بر روی جنین به جای بگذارد مادران باردار تا می توانید سعی کنید ایمنی بدن خود را بالا برده از استرس و اضطراب دوری کنید چون حالات روحی مادر ، جنین را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد اگر شما آرامش کافی داشته اید ،  فرزندی که به دنیا می آورید متعاقبا آرام و با روحیه خواهد بود پس به حساس بودن این دوره از بارداری شک نکنیم.

شما عزیزان در این مطلب خواندید که تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست تا بتوانید فرزند سالم و قدرتمندی به دنیا بیاورید.

امیدواریم که این مطلب برای شما همراهان محترم مفید باشد.

 

صفحه اینستاگرام هرزمان را دنبال کنید | بازدید از صفحه

 

در تهیه این مطلب از متخصص تغذیه و از بروز ترین مقالات دنیا استفاده شده. این مطلب جنبه آموزشی دارد و به هیچ عنوان نباید جایگزین نظر پزشک شما شود. حتما قبل از استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مطلب با پزشک خود مشورت کنید. سلامت کودک شما سلامت یک جامعه است.





:: برچسب‌ها: تغذیه خوب در بارداری و نیاز کودک چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: